23 Mart 2014 Pazar

Yüksek Hızlı Tren'in İlk Günleri


[28.04.2009]

    O zamanlar öss sınavına girecek bir liseliydim. Demiryollarına gönül vermiş birisi olarak İstanbul-Ankara hızlı tren hattının işletmeye açılan Eskişehir-Ankara kısmını ve bu yolculuğu deneyimlemek gerekliydi. Uzun zamanlar inşaatını sabırla beklemiştik, her demiryolu projesinde olduğu gibi yüksek hızlı tren de planlanan takviminden epey sonra açılmıştı.
   
     İlk test sürüşleri Nisan 2007 yılında başlamıştı. Daha sonra bir seçim arefesinde 13 Mart 2009 tarihinde ilk defa yolcu taşımacılığı başladı. Hızlı tren teknolojisine sahip Avrupa'da 6. Dünya'da ise 8. ülke olduk.

     Biletimi internetten  almıştım. O günlerde promosyon vardı ve bilet sadece 5tl idi. Çok zor yer bulunuyordu.Neredeyse 10 gün sıra bekledik.

                               

      Bu bilet koleksiyonumun en değerli üyesi oldu. Ve her biletime mutlaka hangi lokomotif veya tren seti bizi taşımışsa onu kayıt ederim. Nitekim HT 65 002 numaralı set ile yolculuk etmişim. Bu Türkiye'ye gelen ikinci hızlı tren seti oluyor.

      24 Saatte 1000km yolculuk edeceğim. Önce karayolu ile Aksaray'dan Ankaraya; oradan da  hızlı tren ile Eskişehir'e geçeceğim. Eskişehir'den Ankara'ya dönüş ise meşhur doğu ekspresi ile olacak. Bu trenle yolumuz ne kadar da çok kesişmiş. Kırmızı şerit gün içerisinde yapacağım yolculuğu gösteriyor.

                                        

   Bir kamyon yolcuğu ile Ankaraya gidiyorum. Gün doğuyor...
                                     
                                        

    Ankara'da iner inmez koşarak gara geçtim. Sabah tren trafiğini kaçırmak istemiyorum. İstanbul, İzmir ve Adana'dan başkente sabah trenler gelirdi.  Öğle saati sessizleşen tren garı akşam yine hareketlenirdi.


    Bizi Eskişehir'e götürecek olan hızlı tren seti. Bu setler İspanyol CAF yapımı. Pek konforlu ve kaliteli sayılmazlar. Reno Clio ayarında yani ancak ben seviyorum. 55 Business class, 354 ekonomi ve 2 adet engelli koltuğu olmak üzere toplam 411 yolcu kapasitelidir.

                            

    O dönem hızlı trenin boarding işlemi biraz amatörceydi. Tren içerisinde bilet kontrolü de yapılmıyordu. Daha sonraki yıl sistemin açığını fark edecek ve kaçak olarak yolculuk edecektim.

                               

                5.Vagon'un kapı ayrıntısı. Girişte bagajlarınızı koymanız için bir boşluk ve wc bulunuyor.
                             

Kapı açma ve kapama düğmeleri. Denedim ama seyir halindeyken kapılar açılmıyor.

                            

                             Ekonomi sınıfı  vagon ve yerimi bulmaya çalışan ben.


O dönem hostesler yolculuk başlayınca kulaklık hediye ediyorlardı. Radyo dinlenebiliyor veya film oynatılıyorsa onu izleyebiliyordunuz.

                            

                                                                   Engelli yolcu bölümü.

                           

                                                         Hızlı tren'in kafeterya bölümü.

                           

Sefer başlamadan kısa bir süre önce makinist ile sohbet edip hatıra fotoğrafı çektiriyorum. Flash ışığına olan alerjim sebebiyle gözlerim yine kapanmış.

                           

Daha sonra yolculuk başlıyor. Hızlı tren hattı seçimler sebebiyle tam olarak tamamlanmadan açılmıştı. Ankara'dan Sincan ve sonrasında Esenkent'e kadar geleneksel demiryolundan normal trenlerle aynı hızda saatte 120 km/h ile seyir edilecekti. Esenkent'ten sonra hızlı tren kendi yoluna ve kendi hızına geçiyordu. Eskişehir'e yaklaşırken yine geleneksel demiryoluna geçiş yapılacaktı.

                             

250 km/h ile giderken manzarayı izlemek çok keyifli oluyordu.En sağdaki hat geleneksel (konvansiyonel) demiryolu hattı.

                             

Vagon içerisinde tepede tren hızını ve lokasyonu gösteren monitörler bulunuyor. Daha sonra burada film gösterildiği de oldu. Yolculuk devam ederken tekrar tren kokpitine misafir oluyoruz. Dışarıdaki her şey su gibi  hızla akıp geçiyor.

                            

Ve 1 saat 28 dk'nın ardından Eskişehir'e geldik. İnşaat halindeki bölümlerin de tamamlanmasıyla günümüzde bu süre 1 saat 15 dakikaya düştü. Eskişehir tarafındaki çalışmalar yıllar geçmesine rağmen henüz bitmedi, tamamlandığında ise yolculuk süresi 1 saat 5 dakika'ya düşecek.

                             

Pek çok sinek ve böceğe çarpmışız. Kanlara bakılırsa iki adet de kuş telef olmuş. O zamanlar kuşların bir an önce coğrafya'ya uyum sağlamalarını diliyordum. Günümüzde kuş çarpmaları oldukça azalmış.

                                            

                                                                Hatıra fotoğrafı çektiriyoruz.

                                              

Tarihi Eskişehir tren garı. Buram buram tarih ve edebiyat kokan bu istasyon 2-3 yıl öncesine kadar yurda vaktinde giremeyen evsiz kızlı-erkekli gruplara evsahipliği yapardı. Güzel tanışmalara ve muhabbetlere vesile olmuştu benim için. Günümüzde pek çok tren iptal edilip, eskişehir gar sahasındaki çalışmalar da bitmek bilmeyince şuan böyle bir ortam bulmanız mümkün değil.

                                 


Doğu ekspresi ile tekrar Ankara'ya dönmek için Selim abi ile birlikte bilet alıyoruz. Öğrenci sanırım 4,75 tl idi.

                                       
                       
                                                               Doğu Ekspresini beklerken
   

                       


                                                     Ankara'ya normal trenle dönüyoruz.

                                       


 Gerçek tren keyfi kesinlikle geleneksel trende ortaya çıkıyor ancak hızlı tren de mutlaka binilmesi gereken bir araç, denemenizi tavsiye ediyorum. Bilet fiyatları da çok uygun.

Eskişehir-Ankara kesimi İstanbul-Ankara yüksek hızlı tren hattı projesi'nin birinci etabıydı. Diğer etap olan İstanbul-Eskişehir kesimi henüz tamamlanamadı. Kamulaştırma sorunları, marmaray projesi ve bilecik bölgesindeki zorlu arazi şartları sebebiyle proje oldukça gecikti. Merak ve heyecanla çalışmaları takip ediyorum. Bu yaz sanırım İstanbul'da hızlı trene kavuşacak ve en önemlisi 2 yıldır kapalı olan İstanbul demiryolu tekrar açılacak.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder